Metoda pytań i doświadczeń - jak pracujemy w Uniwersytecie Dzieci
Pytamy i doświadczamy
Podstawą
przygotowania zajęć Uniwersytetu Dzieci i scenariuszy na platformę
dla nauczycieli jest metoda pytań i doświadczeń, która służy
rozbudzaniu ciekawości, kształtowaniu naukowego myślenia i
rozwijaniu u dzieci umiejętności skutecznego działania.
Metoda
Pytań i Doświadczeń łączy rozbudzanie ciekawości z myśleniem
naukowym i działaniem projektowym. Niezwykle
istotne jest w niej zaciekawianie światem i człowiekiem. Ciekawość
definiuje się jako: “ pragnienie, by wiedzieć, zobaczyć lub
doświadczyć, które motywuje poznawcze zachowanie ukierunkowane na
pozyskanie nowych informacji” (John A. Litman, Curiosity and the
pleasures of learning: wanting and liking new information;
http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic951139.files/curiosityPleasureOfLearning-litman.pdf)
MPD odnosi się do naturalnej, wręcz instynktownej formy poznawania
i uczenia się. W ciągu kilku pierwszych lat życia, dzięki
ciekawości, dociekliwości, doświadczaniu i
naśladowaniu innych, dzieci uczą się przynajmniej jednego języka,
zachowań społecznych, konstruowania, literatury, związków
przyczynowo-skutkowych czy podstawowych praw fizyki. W dodatku
nauka ta płynie z wewnętrznej potrzeby rozumienia otoczenia,
zaspokajania własnych potrzeb, unikania niebezpieczeństw i po prostu
przyjemności, jakiej dostarcza zdobywanie wiedzy. Odwołanie do
naturalnej dziecięcej ciekawości jest najistotniejszą cechą
zarówno metody pytań i doświadczeń, jak i programu Uniwersytetu
Dzieci.
Metoda
naukowego wnioskowania, Inquiry Based (Science) Education, jest
drugim z trzech elementów metody. IBSE wprowadza do dydaktyki
szkolnej rozwiązania wywiedzione ze świata badań naukowych,
opierających się na schemacie pracy:
hipoteza-doświadczenia-wnioski. Uczenie przez dociekanie,
rozumowanie, doświadczanie w ciągu ostatnich lat jest jedną z
najaktywniej rozwijanych i wdrażanych metod nauczania w Europie
(http://www.pathwayuk.org.uk/what-is-ibse.html).
Nowa
szkolna podstawa programowa do „klasycznych” umiejętności,
jakie uczeń powinien wynieść ze szkoły, dodała myślenie naukowe
jako umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach
empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa. Umiejętność
wnioskowania postrzegana jest obecnie jako jedna z najistotniejszych
kompetencji współczesnego człowieka, warunkująca jego zaradność
I kreatywność.
Trzeci
element to praca metodą projektu, wzbudzająca ducha
przedsiębiorczości i ucząca skutecznego działania. Ona z kolei
inspirację bierze z obserwacji instytucji i przedsiębiorstw
rozwijających współczesną gospodarkę.
Inicjatywność,
umiejętność skutecznego rozwiązywania problemów i tworzenia
nowych rozwiązań, a na tym generalnie polega przedsiębiorczość,
to dobra cenne tak jak zasoby naturalne.
Nowoczesne przedsiębiorstwa dobrze gospodarują także zasobami
takimi jak pomysłowość albo czas, dlatego pracuje się w nich
projektowo, wykorzystując możliwości pracy
zespołowej.
Ciekawość.
Dzieci
są ciekawe i dociekliwe z natury. W pierwszych latach życia zabawa
i zadawanie licznych pytań jest formą poznawania najbliższego
świata. Prowadzenie obserwacji przyrody (zbieranie owadów,
muszelek), odgrywanie ról w zabawie (lekarza, nauczyciela) i
niekończące się pytania "dlaczego?" składają się na
naturalny i radosny proces szybkiej i radosnej nauki. Metoda
pytań i doświadczeń przenosi tę naturalną metodę poznawania na
grunt edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej. Ważne w niej jest
zaciekawianie światem i człowiekiem. Jest to najistotniejsza cecha
programu Uniwersytetu Dzieci i scenariuszy przygotowywanych dla
nauczycieli. Dlatego punktem wyjścia do konstruowania zajęć są
pytania stawiane przez dzieci. Pytając, dzieci same wskazują
zagadnienia, które je interesują, zgodnie z potrzebą rozumienia
otaczającego świata, możliwości percepcyjnych i rytmem zdobywania
kolejnych kręgów wtajemniczenia w świat wiedzy. Odpowiadając na
nie, zaspokajamy ciekawość, wyrażamy szacunek dla dziecka
jako samodzielnej, wrażliwej i myślącej istoty, upewniamy je, że
warto być ciekawym, a także wzmacniamy naturalną, wewnętrzną
motywację do nauki.
Ciekawość
jest
sposobem zaangażowania w proces poznawczy. Jest nie tyle
kompetencją, co postawą.
Dzięki niej możliwe jest kształcenie umiejętności i rozbudzenie
chęci nabywanie wiedzy, gdyż daje głęboko osadzoną, szczerą
motywację do nauki.
Dzieci
zadają pytania na temat tego co aktualnie znajdzie się w zasięgu
ich zainteresowań. Pytania wynikają często z obserwacji i
refleksji (Dlaczego są dwie dziurki w nosie? Dlaczego Ziemia jst
okrągła a nie kwadratowa? Dlaczego mężczyźni mają wąsy?) i
chęci zrozumienia otaczającej rzeczywistości (Skąd ptaki wiedzą,
kiedy mają odlecieć do ciepłych krajów?, Dlaczego żarówka
świeci?). Lub też przeciwnie - pytają o to co najbardziej odległe,
sięgające granic poznania (Czy będą
kiedyś samoloty z prędkością nadświetlną? Ile na świecie jest
ziarenek piasku? Co jest poza kosmosem? Co stanie się ze Słońcem
za 3 miliardy lat? Czy można zbudować budynek sięgający kosmosu?)
Pierwsza grupa pytań daje im zrozumienie mechanizmów i pewność
poruszania się w świecie. Druga - to pytania związane z
naturą świata i kondycją człowieka, opisują jego relacje ze
światem, pokazują granice. Najchętniej robimy to, na czym nam
najbardziej zależy. Najłatwiej nauczyć się tego, czego chcemy
się nauczyć. Dlatego zajęcia zakotwiczone w dziecięcej
ciekawości mają większą szansę na sukces dydaktyczny. Uczestnicy takich zajęć nie tylko zrozumieją więcej,
lecz również mogą skojarzyć uczenie się z przyjemnością, co wzmocni
chęć do dalszej nauki. Przede wszystkim jednak postawienie pytań
dziecięcych w centrum jest aktem upodmiotowienia dzieci. Dzieci dostają
sygnał: jesteście ważne, a my, dorośli, dbamy o to, co was
interesuje.” To z kolei droga do postawy otwartości, aktywności
i odpowiedzialności.
Nie każda aktywność muszi odpowiadać na pytania dzieci. Warto pokazać im inne interesujące kwestie – ciekawe i ważne dla naukowców lub nauczycieli. Inspiracją do zajęć mogą więc być zagadnienia naukowe, które są tematem bieżących wiadomości (Dlaczego klimat się zmienia?) lub programów popularyzujących wiedzę(Skąd biorą się trzęsienia ziemi?) lub zagadnienie z podstawy programowej ujęte w formę intrygującego pytania (Jak piją rośliny? Czy wszystkie zwierzęta widzą tak samo?).
Nie każda aktywność muszi odpowiadać na pytania dzieci. Warto pokazać im inne interesujące kwestie – ciekawe i ważne dla naukowców lub nauczycieli. Inspiracją do zajęć mogą więc być zagadnienia naukowe, które są tematem bieżących wiadomości (Dlaczego klimat się zmienia?) lub programów popularyzujących wiedzę(Skąd biorą się trzęsienia ziemi?) lub zagadnienie z podstawy programowej ujęte w formę intrygującego pytania (Jak piją rośliny? Czy wszystkie zwierzęta widzą tak samo?).
Naukowe
myślenie
Jedną
z kluczowych kompetencji akcentowanych w najnowocześniejszych systemach kształcenia jest umiejętność
myślenia: krytycznego, analitycznego, naukowego.
Naukowy
sposób myślenia, choć kojarzy się z badaniami naukowymi, to nic
innego jak umiejętność korzystania z tego, co wiemy. Rozwiązania
dydaktyczne bazujące na badawczym schemacie:
hipoteza-doświadczenia-wnioski, pomagają ukształtować u uczniów
umiejętność dochodzenia do wiedzy, konieczną nie tylko w pracy
badawczej, lecz w każdej sytuacji wymagającej nazwania i rozwiązania problemu, a także korzystania z informacji i wiedzy
już posiadanej. Rozwiązania dydaktyczne stosowane w ramach metody
pytań i doświadczeń odwołują się do metody naukowej także w
formie: uczestnicy zajęć samodzielnie prowadzą pracę
badawczą, poznając w sposób doświadczalny, a nie teoretyczny.
Aktywność ta jest główną częścią zajęć prowadzonych metodą
pytań i doświadczeń. W naukowym doświadczaniu istotna jest nie
tylko samodzielność młodych badaczy. Ważne jest takie
zaplanowanie działań, by uczniowie mogli wyciągnąć wnioski.
Idealna akcja badawcza rozpoczyna się od postawienia hipotezy.
Uczniowie wówczas są zmotywowani do wykorzystania całej swojej
wiedzy, zdolności do abstrakcyjnego myślenia, zdolności
kojarzenia. Stawianie hipotezy sprzyja celowemu działaniu. Działając
celowo uczniowie wiedzą, które parametry zmienić w przypadku
obalenia hipotezy. Np. jeśli badanie prowadzić ma do odpowiedzi na
pytanie: Dlaczego
statek pływa?
istotne jest zbadanie warunków, które musi spełnić
pływający obiekt. Po postawieniu hipotezy dzieci wykonują
doświadczenie – w tym przypadku konstruują statek zgodnie z
postawioną hipotezą, a następnie sprawdzają doświadczalnie, czy
unosi się na wodzie. W ostatniej części doświadczenia wyciągają
wnioski ze swoich obserwacji. Jeśli hipoteza nie potwierdzi się, w
oparciu o wyciągnięte wnioski stawiają nową hipotezę i ponownie
ją testują. Warto zwrócić uwagę na fakt, że doświadczenie nie
jest tożsame z pracą manualną. Jeśli uczniowie wykonaliby
konstrukcje pływających łódek zgodnie z otrzymaną instrukcją,
bez stawiania hipotezy i wyciągania wniosków, działanie takie nie
może być nazwane badawczym.
Metoda
IBSE, która stanowi ważny element metody pytań i doświadczeń
została opracowana z myślą o dydaktyce przedmiotów
przyrodniczych. Można jednak wykorzystać ją także do poznawania
dziedzin humanistycznych i społecznych. Komponent badawczy służy
klarownemu sformułowaniu zagadnienia i nadaje zajęciom poznawczy
charakter. Zajęcia ciekawostkowe lub podające wiedzę
nie realizują zasad metody pytań i doświadczeń.
Praca
projektowa
Trzeci
element metodologii to praca metodą projektu, wzbudzająca ducha
przedsiębiorczości i ucząca skutecznego działania. Projekt w tym
znaczeniu to każde planowe działanie, które zmierza do założonego
celu. Umiejętność pracy projektowej będzie służyć w dorosłej
przyszłości dzisiejszych uczniów zarówno w pracy zawodowej,
jak i w realizacji codziennych zamierzeń.
Pracę
projektową można opisać planem 4P:
pomysł-plan-przebieg-podsumowanie. Każdy projekt służy realizacji
jakiegoś pomysłu. Pierwszym warunkiem jego realizacji jest
precyzyjne zdefiniowanie przedmiotu działania. W projektach
badawczych musimy dokładnie wiedzieć, co badamy, a w twórczych lub
konstrukcyjnych - co chcemy stworzyć. Następny krok to zaplanowanie
realizacji: ustalenie kolejnych - kroków, oszacowanie potrzebnych
zasobów, zaplanowanie czasu. Następnie plan jest realizowany
(przebieg), a na końcu pracę należy podsumować, by stwierdzić,
czy rezultat jest zgodny z założeniami, a także wyciągnąć
wnioski z efektów i realizacji. Elementem podsumowania jest
prezentacja projektu. W ramach zajęć Uniwersytetu Dzieci i podczas
realizacji scenariuszy powstałych w oparciu o nie, zwykle nie ma
czasu na zaplanowanie pełnej pracy projektowej. Pojawiają się więc
jedynie elementy. Uczniowie będą jednak mieli okazję wykształcić
w sobie postawę przedsiębiorczą. Nauczą się definiowania celu
swojej pracy. Dowiedzą się, że działania, które mają przynieść
spodziewany skutek, muszą być zdefiniowane poprzez cel, któremu
służą. Nauczą się również pracy w zespole, planowania –
czasu, zasobów, działań itd. W końcu rezultaty pracy będą
przez nich prezentowane, co pozwoli im popracować nad sprawną
komunikacją, a także umiejętnością oceniania rezultatów swojej
pracy. W scenariuszach nauczyciele znajdą podpowiedź jak pracować
projektowo i wiele elementów zawartych w nich mogą rozwinąć
do postaci odrębnych projektów.
Wprowadzenie
metodologii pytań i doświadczeń oznacza zmianę roli
nauczyciela-prowadzącego zajęcia. Przestaje on być dominującym
źródłem wiedzy, panem/panią sytuacji. Nauczyciel MPD zostaje
mentorem pozwalającym „urodzić się” dzieciom w pełni swoich
talentów, pasji i zainteresowań. Nauczyciel-mentor nie jest źródłem
wiedzy, ale wiedzę i aktywność dzieci animuje, wspierając je w
rozwijaniu własnego potencjału.
Komentarze
Prześlij komentarz